Lente!

Lente!
De tijd van de lammetjes :)

Beeldend Klassiek 2D

BEELDBESCHOUWING
Het schilderij 'La primavera' is geschilderd door Italiaanse kunstschilder Botticelli. Hij heeft dit schilderij in circa 1744 geschilderd. Het schilderij hangt in Florence in het Uffizi museum. Het is 203 x 314 cm groot. Het schilderij is vrijwel zeker geschilderd als een bruidsgeschenk voor een neef van Lorenzo de Medici. Het schilderij heeft vervolgens lang in de slaapkamer van het bruidspaar gehangen en is daarna vergeten. Pas halverwege de 19e eeuw is het schilderij door het grote publiek ontdekt.
De titel van het schilderij 'La primavera' betekent naar het Nederlands vertaald 'De lente'. De apart en groepsgewijs staande figuren zijn een symbolische voorstelling van het begin van de lente. Het is geen verhalend of regelrecht aan een mythe ontleend verhaal. Het schilderij toont 9 figuren waaronder Venus, de godin van de liefde, en haar zoontje.
Het belangrijkste aandachtspunt in dit schilderij is de godin Venus. Zij staat precies in het midden. Als je het schilderij ziet, springt zij als eerste in het oog. Bovendien is zij afgebeeld met een rood kleed om zich heen dat de aandacht trekt. Ook wordt er mogelijk rechts van het schilderij seksueel geweld afgebeeld. Mercurius, die links in het schilderij staat, beeldt mogelijk homoseksualiteit uit. Hij plukt vruchten die lust symboliseren, maar keert zich wel af van de vrouwen rechts van hem. Dit zou kunnen uitbeelden dat hij zich afkeert tegen seksuele gevoelens voor vrouwen.
De schilder en theoreticus Giorgio Vasari omschrijft de 'Primavera' als Venus die door de drie zusters uit de Griekse en Romeinse mythologie door bloemen wordt versierd. Dit wordt gezien als aanduiding van de lente. Erg opmerkelijk in dit schilderij zijn de bloemen. Er zijn in dit schilderij meer dan 500 verschillende bloemen afgebeeld. De meeste ervan tot in het kleinste detail.


Gemaakt door: Tijana, Anouk en Nikki

BEELDASPECTEN
De belangrijkste beeldaspecten die je in het schilderij 'La primavera' ziet zijn: ruimte, kleur, vorm, textuur en compositie.

Als je kijkt naar de ruimte, zie je dat ze allemaal vrij dicht op elkaar zijn afgebeeld, behalve Venus. Zij staat verder los van de andere mensen op het schilderij.

Als je kijkt naar de kleur, zie je dat dit schilderij een licht donker contrast heeft. De personen staan op de voorgrond en zijn voornamelijk in het wit/geel afgebeeld. De achtergrond is dan weer wat donker. Wel zie je dat de vruchten wel weer wat kleur hebben, zodat de achtergrond niet helemaal verdwijnt. Verder zie je dat Venus naast het wit/geel ook een kleed draagt wat rood is. Zo springt Venus er helemaal uit en staat ze nog meer centraal op de voorgrond. De man helemaal links op het schilderij heeft ook een roze/rood kleed, waardoor deze man er ook uitspringt. Veel mensen denken dat hij staat voor homoseksualiteit vanwege het roze kleed. Helemaal rechts in beeld zie je een persoon die weer wat donkerder is afgebeeld. Aan de kleur kan je zien dat deze persoon geen goedaardige bedoelingen heeft.

Als derde beeldaspect gaan we kijken naar de vorm van het schilderij. De verhoudingen qua personen zijn gelijk. Ze hebben allemaal dezelfde vorm qua hoofd, maar ook qua lichaam.
Textuur is ook een beeldaspect dat je in dit schilderij terug vindt. Doordat de kleuren licht zijn, komt het schilderij qua voorgrond zacht over.

Als laatste de compositie van het schilderij. Je ziet op dit schilderij een driehoekscompostie, met Venus in het middelpunt. De driehoek begint met de engel en links staan de 3 vrouwen en rechts het seksueel geweld. Als je daar de lijnen met elkaar verbindt, krijg je dus een driehoek met Venus in het midden, wat betekent dat Venus centraal staat in dit schilderij. Venus staat ook centraal in dit schilderij doordat ze wat naar achteren staat, waardoor ze groter lijkt dan de rest. Je ziet ook dat Venus zich afkeert tegen het ‘seksueel geweld’, rechts van haar. Ook zie je dat de man met het roze/rode kleed zich afkeert tegen de drie vrouwen. Dit kan betekenen dat hij staat voor homoseksualiteit. Wat dat nog aanscherpt is het feit dat hij vruchten plukt wat staat voor lust.

Gemaakt door: Anouk

DIALOOG:

FASE 1: ASSOCIATIE
(startvraag)
Juf: Wat zie je hier?
Kind: Ik zie verschillende mensen staan, en één kindje dat zweeft.
Juf: Ja, dat klopt. Wat zie je nog meer?
Kind: Het lijkt alsof ze in het bos zijn.
Juf: Wat kan je over de kleuren zeggen?
Kind: Een beetje donker, met 2 mensen in het rood.
Juf: Waar doet dit je aan denken?
Kind: Aan afgelopen woensdag, toen was ik ook met mijn moeder naar het bos gegaan!

FASE 2: VOORSTELLING (onderzoeksvraag)
Juf: Wie is deze mensen wel eens tegengekomen in het bos?
Kind: *stil*
Juf: Zullen mensen nu zich hetzelfde kleden als de mensen op het schilderij?
Kind: Nee, deze mensen hebben bijna niks aan.
Kind2: Zo mag ik niet naar buiten hoor!
Juf: Wat vind je van het beeld? Vind je het mooi of niet?
Kind: Ik vind het een beetje vreemd, ik snap niet wat ze aan het doen zijn en waarom ze in het bos zijn.
Kind2: Ik vind het wel mooi dat er een ‘zwevend’ kind op staat, dat is toch bijzonder. Ook zijn de kleren van die mevrouw met de bloemetjes erg mooi.

FASE 3: EXPRESSIE (analysevraag)
Juf: Wat doet het met jou, als je naar dit beeld kijkt? Welk gevoel krijg je?
Kind: Net alsof je ook in het bos bent.
Kind2: Dat vind ik juist niet, deze mensen kom je toch ook niet tegen in het bos?
Kind3: Het gaat ook om het schilderij! Ik vind het jammer dat er niet veel vrolijke kleurtjes zijn gebruikt, dus is het een beetje donker en saai.
Kind4: Het is wel donker maar niet saai! Ik vind het wel mooi, die 2 mevrouwen en die meneer hebben wel mooie kleurtjes aan.

FASE 4: LEERBAAR
Juf: Waarom zal het donker gemaakt zijn?
Kind: *stil*
Juf: Is het altijd even licht in het bos?
Kind: Nee, veel bomen houden het licht tegen.
Juf: Heel goed! Wie zal de ‘hoofdpersoon’ zijn in dit schilderij?
Kind: Die mevrouw in het midden.
Juf: Waaraan zie je dat?
Kind2: Ze staat in het midden en valt op omdat ze rood aan heeft.
Juf: En dát heeft weer met de betekenis van het beeld te maken. Wie kan bedenken welke betekenis er achter dit schilderij zit?
Kind: Dit vind ik moeilijk… Hield die meneer van boswandelingen?
Juf: Dat weet ik niet, misschien wel. Maar wie was ook alweer de belangrijkste persoon?
Kind: Die mevrouw in het midden!
Juf: Ik verklap jullie dat dat de godin Venus is, zij is de godin van de liefde.
Kind: Die ken ik niet.
Juf: De titel van het schilderij ‘La primavera’ betekent naar het Nederlands vertaald de lente. De bij elkaar staande mensen zijn een voorstelling van het begin van de lente. Het schilderij toont 9 mensen waaronder dus Venus en het kindje dat erboven zweeft is haar zoontje. Venus wordt ook versierd met mooie bloemen. Wanneer zie je nou veel bloemen?
Kind: In de lente!
Kind2: Dus dan klopt het helemaal!
Juf: Inderdaad!

********************** Hier houdt de dialoog op voor de basisschool **********************

FASE 5: EIGEN MENING (speculatieve vraag)
Juf: Nu hebben we het erover gehad wat je zag, welk gevoel je erbij krijgt en wat de maker erbij bedacht heeft, maar nog veel belangrijker eigenlijk: ‘Wat vind je er nu eigenlijk van?’
Kind: Ik vind het een heel mooi schilderij, met al die bomen en bloemen!
Kind2: Ik vind het raar dat er niet zoveel mooie kleuren bij de bloemen zijn.
Kind3: Nu ik weet wat de betekenis is van het schilderij vind ik dat hij het wel mooi heeft gemaakt.
Kind2: Ja dat is waar, ik kan het niet.

Gemaakt door: Nathalie en Nikki