Lente!

Lente!
De tijd van de lammetjes :)

Eindevaluatie Beeldend

HOEVEEL TIJD HEB JE BESTEED AAN DE OPDRACHTEN VOOR BV?
Nathalie: Ik heb dit eerlijk gezegd niet bijgehouden. Ik kan dan ook geen tijd noemen. Als ik er aan werkte, deed ik dat vaak tegelijk met Nikki samen. Soms werkten we ook met z'n allen tegelijk. Ik heb misschien maar 2 uur er alleen thuis aan gewerkt.
Anouk: Ik heb dit ook niet bijgehouden. Ik heb een deel samen gedaan met Tijana, maar ik heb voornamelijk veel alleen thuis gedaan. Thuis heb ik er ongeveer 2/3 uur aan gewerkt.
Tijana: Net zoals de rest van mijn groepje heb ik ook geen tijd bijgehouden. We hebben vaak met z'n alle gewerkt of in tweetallen. De onderdelen die ik thuis heb gedaan heb ik ongeveer 2 tot 3 uur aan besteed.
Nikki: Ook ik moet bekennen geen tijd bijgehouden te hebben. Wel heb ik erg lang aan het stuk voor 4D gezeten in het begin, omdat ik dit erg lastig vond. Toen Nathalie en Anouk bij ons groepje kwamen hebben we verder vooral in tweetallen gewerkt. Ik denk dat ik alles bij elkaar ongeveer 4 uur thuis aan het project heb gezeten, maar wel een hoop met Nathalie samen op school.

WAT HEB JE GELEERD VAN DE THEORIE EN PRAKTIJK BIJ BV?
Nathalie: Alles was eigenlijk nieuw voor mij, dus ik heb veel geleerd.
Anouk: Ik wist nog niets van de theorie en praktijk van BV, dus het was voor mij ook nieuw en heb er ook veel van geleerd.
Tijana: Ik kende door kunstgeschiedenis op de HAVO veel schilderijen en kunstwerken. Maar de theorie en de praktijk van beeldende vorming waren voor mij ook nieuw.
Nikki: Net als Tijana heb ik op de HAVO ook het vak kunstgeschiedenis gehad, daardoor kwamen veel dingen bekend voor en hoefden ze alleen maar opgerakeld te worden. Wat ik wel heb geleerd is hoe je het aan kinderen uit kunt leggen en hoe je dat dan aanpakt, hier was uiteraard geen aandacht voor op de HAVO.

HOE IS JE VISIE OP HET VAK BV ONTWIKKELD OF VERANDERD?
Nathalie: Het beeld dat ik eerst van dit vak had, wat velen met mij hadden denk ik zo, was knutselen en creatief bezig zijn. Ik heb wel gemerkt dat dit eigenlijk van geen kanten klopt. Het is zoveel meer. Dat maakt het vak wel breder, leuker en interessanter.
Anouk: Bij BV dacht ik eerst dat het zoals Nathalie al zei knutselen was. Zelf heb ik op de middelbare 2 jaar kunstgeschiedenis gehad, dus ik dacht dat het een combinatie was tussen knutselen en kunst. Maar dat blijkt dus niet zo, het is dus totaal anders en ook veel leuker.
Tijana: bij beeldende vorming dacht ik aan beeldende vorming op de HAVO. Knutselen en creatief bezig zijn. Dit bleek inderdaad niet waar te zijn. Er zat veel meer achter dan knutselen. Dit is ook wel nodig voor studenten vind ik. Wij zijn het niveau van knutselen en een beetje aan klieren al lang voorbij. Op de PABO mag wel een hoger niveau dan dat verwacht worden.
Nikki: Ik heb vooral geleerd dat het veel breder was dan dat ik aanvankelijk dacht, en dat je veel dieper op een onderwerp in kan gaan met kinderen. Kinderen kunnen veel aan, en dat had ik voor de PABO erg onderschat.

WAT ZOU JE AAN DE MODULE BV VERANDERD WILLEN ZIEN?
Nathalie: Vooral in het begin had ik veel moeite met de manier van lesgeven: de lessen online volgen. Naarmate de lessen vorderden, ging het wel beter. Ik kwam er wat meer in. Maar ik zou toch voor wat meer afwisseling kiezen: lessen online en lessen in de klas.
Anouk: Ik vond de online lessen in het begin niet handig. Toen ik voor het eerst de lessen ging bekijken, kon ik ze op de een of andere manier niet openen, later kon ik dat wel maar kon ik de filmpjes niet helemaal afkijken. Waardoor ik niet alle lessen kon kijken. Ik zou wat meer uitleg willen in de les zelf in plaats van dat het op het internet staat.
Tijana: Ik ben het met Anouk eens. Ik heb ook veel gedoe gehad voordat ik de lessen kon bekijken. Dit was voor onze hele klas echt even wennen want wij krijgen bij geen een andere les op deze manier les. Ik vind het wel werken, maar het zou nog beter werken met afwisseling. En wat Anouk ook al zei wat meer uitleg en ondersteuning in de lessen zou prettig zijn.
Nikki: Ik zou ook de online lessen zeggen, wat ik eigenlijk ook wel flauw vind om te zeggen aangezien er veel tijd in is gestoken om dat goed te maken. Maar ook ik had problemen met het inloggen en de lessen goed te openen en het overzicht te houden. Moet ik wel zeggen dat het ook heel erg aan de inzet van de klas lag, veel mensen namen de tijd en moeite ook niet. Goed idee die lessen, moet alleen op een andere manier benaderd worden.

WAT ZOU JE IN EEN VOLGENDE MODULE BV WILLEN LEREN?
Nathalie: Ik zou niet weten wat ik er nog over kan leren. Van alles wat ik tot nu toe heb geleerd, wist ik nog niks. Dus alles wat er verteld gaat worden, daar zal ik van leren! Ik heb dus geen specifieke leerwensen.
Anouk: Het was allemaal nog nieuw voor mij dus ik ben benieuwd wat we in de volgende module gaan leren.
Tijana: Ik wist niet wat ik van deze lessen moest verwachten, en zo weet ik ook niet wat ik voor volgende lessen moet verwachten. Ik ben blij verrast door de lessen BV in de afgelopen periode. Ik ben benieuwd naar wat er komen gaat!
Nikki: Wat ik hier nog niet in de BV lessen heb gezien, maar wel bij kunstgeschiedenis heb gehad, is onderwerpen als Andy Warhol en Keith Haring. Die dingen vond ik zelf erg leuk om te behandelen, omdat ik het meer in mijn belevingswereld kon plaatsen. Misschien dat andere studenten dergelijke onderwerpen ook leuk vinden?

HEB JE VOOR JE DOCENT BV NOG ALGEMENE TIPS EN TOPS?
Nathalie: Blijf vooral zo jezelf.
Anouk: Blijf lesgeven zoals je dat in de voorgaande periode ook hebt gedaan.
Tijana: Blijf zo een leuke docent zoals nu. Lekker energiek en enthousiast voor de klas. Dat vindt een drukke klas zoals de onze erg fijn!
Nikki: Ik wou net hetzelfde neerzetten als Nathalie! Blijf lekker gek doen, denk dat onze klas het meest gebaat is bij een docent als jij!